DERDE PLEK OP SPA IN DE NIEUWE PRAGA Geplaatst op: donderdag 30 juni 2011

Met de ervaring opgedaan in Assen was het afgelopen weekend tijd voor de Euroraces in Spa-Francorchamps. Opnieuw werd de nieuwe Praga R4S door het Racing4Slovakia team uit Slowakije meegebracht en bij ons uitgeladen.



Door het drukke programma was er weinig tijd beschikbaar om te testen. Vrijdag was er een uur beschikbaar om te rijden en hierbij waren we niet alleen. Ook het Engelse Britcar was op de baan aanwezig waardoor het aantal opliep tot 100 deelnemers. Met zo’n gigantisch veld is het hierdoor moeilijk om jezelf vrij te rijden en een snelle tijd neer te zetten. Al snel bleek de Praga het tempo van de top bij te kunnen houden. Er waren nog even twijfels of de lange rechten stukken de wagen niet teveel zouden remmen in tegenstelling tot de dikke V8 wagens welke meerijden. De topsnelheid was dan ook een stuk lager als in de Mosler (250 km/h in plaats van 280km/h) maar de bochtensnelheid hoger waardoor er uiteindelijk geen verschil in rondentijden aanwezig was.



Met de kwalificatie gebeurde hetzelfde als met de vrije training, net voor de start begint de regen te vallen. En regen op Spa kan vaak erg verraderlijk zijn met vreemde bergstroompjes waar je over kan uitglijden. Er werd gestart met regenbanden maar al snel overgeschakeld naar Slicks. Uiteindelijk zorgde dit voor een redelijke snelle ronde in het drukke verkeer voor een vijfde startplaats.



Driften tijdens de race 1
Het weer was kleddernat en we waren blij dat we vooraan in het veld stonden op een vijfde startplaats. Met een veld van 75 wagens en natte omstandigheden zit een ongelukje al snel in een klein hoekje. Helaas bleek dit dus ook precies het geval bij de start van deze race. De enorme regenval zorgde niet alleen voor opspattend water, als je achter een andere GT wagen zat was er niets te zien. Een wit gordijn van spray kwam metershoog onder de diffuser vandaan.



Na de eerste bochten ging een groot deel van het startveld dus ook half gas omdat men geen idee had waar men naartoe aan het rijden was. In de Praga was het niet veel beter, op 30% gas langs de kant van de baan was het veiligst omdat dan de witte lijn nog zichtbaar was. Na enkele ronden begon het veld uit elkaar te trekken tot de eerste safety-car in het veld kwam. Een aantal wagens waren van de baan gevlogen welke eerst veilig van de baan moesten worden verwijderd. 20 minuten later werd de race hervat, de baan was ondertussen wat droger geworden, al snel bleek de set-up van de Praga niet helemaal te kloppen. De stand van de wielen zorgde ervoor dat niet het volledige loopvlak contact met het wegdek maakte. Dit zorgde in de bochten voor het nodige glijwerk. Na de pitstops kwamen we mede dankzij de regen uit op een tweede positie, achter ons de Mosler van Martin Short en de Viper van Sijthoff.



Ronde na ronde werde Praga glijderiger wat er uiteindelijk voor zorgde dat de Mosler van Martijn Short een ronde voor de finish aan de Praga voorbij stak. De derde positie was hetgeen wat overbleef en dat betekende Podium!



Motor te warm tijdens de tweede race
De race van zondag stond al vroeg op het programma, het resultaat van zaterdag zorgde voor een derde startplek. De meeste wagens in het veld waren na wat incidenten op zaterdag weer gerepareerd en klaar voor de starten. Na het kruisen van de finishlijn ging het echter al snel mis, net voor mijn neus spinde de Mosler van Martin Short waar ik net voor langs kon schieten. De mensen achterin het veld botste tegen de wagen aan maar konden de race vervolgen. Uiteindelijk zorgde dit opnieuw voor een langdurige safety-car. Na 20 minuten verdween de safety-car en kon de race worden vervolgt vanaf de tweede plaatst, helaas duurde dit enkele ronden, de waarschuwingslampjes op het dashboard van de Praga vertelde dat de motor te warm werd. Dit betekende stoppen voordat alles begon te koken.



Het verliezen van de tweede plaats door een technisch mankement is natuurlijk jammer maar we waren blij dat de wagen snel was. Het Racing4Slovakia team gaat de komende weken verder testen en ervoor zorgden dat de tempratuur problemen op circuit Zolder geen rol meer gaan spelen.

TERUGBLIK RACESEIZOEN 2012 Het raceseizoen 2012 zit erop, de sneeuw ligt ondertussen op straat en de...
EERSTE PLAATS TIJDENS HET DTM WEEK Voor Circuit Zandvoort het belangrijkste raceweekend van het jaar, voor de...
VIDEO: ZOLDER PRAGA R4S ZO Circuit: Zolder
Lengte: 10:00 min
VIDEO: CRASH SILVERSTONE Circuit: Silverstone UK
Lengte: 3:00 min