EERSTE PLAATS TIJDENS HET DTM WEEKEN Geplaatst op: maandag 03 september 2012
Voor Circuit Zandvoort het belangrijkste raceweekend van het jaar, voor de Supercar Challenge weer de eerste keer sinds jaren dat we meerijden met deze Duitse klasse. Helaas viel het weer nogal tegen, want de liters regen bepaalden een groot deel van de wedstrijden.
Na het uitvallen van de Mosler in Assen was er afgelopen week hard gezocht naar het probleem. Op de laatste dag voor het weekend werd het probleem uiteindelijk gevonden, namelijk elektrische onderdelen welke soms faalden. Voor de kwalificatie op vrijdag werden de onderdelen vervangen en werkte alles weer zoals het hoorde.
De tijd op vrijdag was kort, 30 minuten trainen en daarna aan einde van de middag 20 minuten kwalificatie. Met de vrije training was alles in orde, de auto werkte weer zoals het hoorde waarna de Mosler voor de middag met nieuwe Dunlop banden werd klaargemaakt. Het was immers nog steeds zonning weer.
In de namiddag startte de kwalificatie. De afspraak was de banden eerst 4 ronden heel goed op te warmen, en daarna een snellere tijd proberen te zetten. De tijden werden steeds beter. In de laatste ronde ging het echter mis, na de P5 tijd wilde ik nogmaals een snellere ronde proberen neer te zetten. In de eerste sectie ging dat goed, 0,9 seconden onder de snelste tijd, maar aangekomen in het scheivlak klapte het achterwiel eraf en vloog ik met 160 ineens van de baan. De grindbak haalde de snelheid er flink uit waardoor er geen schade was. Een gebroken wielophanging en kapotgesneden velg waren wel aan vervanging toe.
Het wisselvallige stormweer op zaterdag bleek enorm lastig om voor de meeste rijders een keuze banden te maken. Slick, regenbanden of intermediates? Wij kozen voor de intermediates omdat er verwacht werd dat het soms nog iets zou gaan regenen. Met de start van de race bleek het al snel lastig. De Mosler had weinig grip, dit omdat er geen tempratuur in de voorbanden wilde komen. Andere deelnemers welke op regenbanden waren gestart hadden meer grip en kwamen in de eerste ronden dan ook makkelijk voorbij. Na 4 ronden kwam de tempratuur in de banden waarna de snelheid terugkwam. Dit duurde helaas kort want een ongeluk op de baan zorgde voor een safetycar situatie. Na de verplichte pitstops kwam ik terug als eerste op de baan, de strafseconden van andere deelnemers zorgden ervoor dat we met de Mosler minder lang stil stonden. Ondertussen begon het alsmaar harder te regenen, zo hard dat er zich alsmaar grotere plassen op de baan vormden. Een intermediate band is snel op een halfvochtige baan maar gevaarlijk op een natte baan. Uiteindelijk werd de race om deze reden dan ook gestopt, het begon zelfs gevaarlijk te worden om de safetycar met 80km/h te volgen. Nu de race werd afgevlagd bleef de eerste plaats staan wat zorgde voor een podium.
De race van zondag begon hetzelfde als die op zaterdag, net voor start een regenbui wat de baan flink nat maakte. Toch kozen de meeste rijders voor een nieuw setje slicks met het oog op een snel drogende baan. Op het moment van de rollende start was de baan toch nog nat en nieuwe slicks zijn dan spiegelglad. Er werd dan ook expres gekozen om vanaf P1 rustig aan te doen, direct vol op het gas tijdens de start zou wel eens voor een vervelende spin op het rechte eind kunnen zorgen. Door deze voorzichtigheid verloor ik in de eerste bocht 3 plaatsen. De baan werd langzaam aan droog en de banden werden warmer, op dat moment kreeg de Mosler grip wat het tempo omhoog dreef. De rondetijden werden zo goed dat de Ferrari van Bert Login en ook Peter Versluis ingehaald konden worden. Na twee ronden met de Corvette van Diederick Sijfhoff te vechten wist ik die ook voorbij te steken. Tot op het moment van de pitstop had ik een voorsprong van 14 seconden op de nummer twee maar toen begon er een lampje op het dashboard te knipperen. De dynamo was kapot waardoor de spanning in elkaar viel. De motor ging slecht lopen, schakelen en stuurbekrachtiging stopten ermee. Ofwel einde verhaal wat enorm balen was vanaf een riante eerste positie.
Het volgende weekend eind september kunnen we het opnieuw proberen in Italie op het circuit van Monza. Opnieuw hopen we dat dan wel alle onderdelen op de Mosler intact blijven.
TERUGBLIK RACESEIZOEN 2012 Het raceseizoen 2012 zit erop, de sneeuw ligt ondertussen op straat en de...
EERSTE PLAATS TIJDENS HET DTM WEEK Voor Circuit Zandvoort het belangrijkste raceweekend van het jaar, voor de...
VIDEO: ZOLDER PRAGA R4S ZO Circuit: Zolder
Lengte: 10:00 min
VIDEO: CRASH SILVERSTONE Circuit: Silverstone UK
Lengte: 3:00 min