Na het vervelende nieuws van het afbranden van de Mosler waren een aantal teams zo vriendelijk om me te vragen mee te rijden. Natuurlijk een vriendelijk gebaar maar gezien de lengte van 2,02 meter is dit in veel gevallen lastig te combineren.
Zo werden we in Hockenheim ook benaderd door het Racing4Slovakia team. Een nieuw team welke sinds vorig jaar met nieuw ontwikkelde K1 racewagens deelnemen. Ze vertelde ons dat ze een heel stel nieuwe modellen aan het bouwen waren en dat we langs konden komen om deze wagen te testen.
Zo zaten we vervolgens een week later in het vliegtuig richting Bratislava. Hier gingen we op bezoek bij een nieuw circuit welke vlak bij de hoofdstad is opgebouwd, geen huis in de omgeving te bekennen dus ook geen enkel gezeur met het geluid. Het circuit, de "Slovakia Ring" is bijna 5km lang en bevat een aantal spannende bochten. Alle moderne faciliteiten zijn bij het circuit aanwezig en zelfs nog een aantal in opbouw.
In de eerste pitbox was het K1 team druk bezig met het sleutelen aan een nieuw model, de Praga R4S. Deze wagen, geheel doorontwikkeld op basis van het eerdere 'oranje' model is sneller, meer wegligging en vooral netter in elkaar gezet met betere materialen.
De vraag was natuurlijk of ik in de wat klein ogende wagen zou passen. Om dit te testen moest de stoel eerst helemaal los wat later op de dag zou gebeuren. Eerst moest ik het circuit leren kennen. Met een snelle straat Mercedes AMG werd ik over het circuit gereden voor een uitleg over de bochten. Daarna was het mijn beurt om rustig de baan te leren kennen. Nadat ik de baan zou kennen kon ik overstappen naar een lichtere raceversie van een K1 of een snelle Radical, helaas ging dit in beide gevallen niet passen.
De eerste tests waren ondertussen gereed met de nieuwe witte R4S waardoor het tijd was om de stoel te passen. Met wat geschuif en geboor wisten de monteurs van het team de stoel in orde maken waardoor ik net in de wagen paste. Vervolgens een korte uitleg, gordel strak getrokken en de motor gestart.
Vanuit de Mosler was ik gewend aan een wagen met een stijf chassis en behoorlijk wat vermogen. Dit in combinatie met de sequentiële versnellingsbak was de acceleratie razendsnel. De R4S daarentegen was helemaal anders. Een nog lichtere auto, welke vooral kleiner was maar ook een heel ander type motor erin heeft zitten. In plaats van een Amerikaans V8 blok van 7 liter een V8 blok van 2700 cc.
Na enkele ronden te hebben gereden bleek de auto totaal anders te rijden dan ik gewend was, verschrikkelijk veel downforce en pas vermogen na de 7.000 toeren tot de 10.500. Bij de Mosler was bij het insturen van een bocht toch altijd wat gewicht aanwezig van de auto zelf, de K1 daarentegen stuurde verschrikkelijk rap en scherp in, ook de zijwaartse G-krachten waren hoger, zo hoog dat ik de volgende dag flink wat blauwe plekken en spierpijn had. Het stoeltje was maar snel voor de test erin gezet en was nog niet geheel ideaal.
Toch wende het snel en wist ik al redelijk vlotte tijden te rijden. Na meer uitleg over het circuit en de manier van rijden eindigde de dag uiteindelijk in de grindbak, hier stuurde ik toch de bocht harder in dan mogelijk was. De wagen had verder geen schade en kon weer worden klaargemaakt voor de volgende testrit.
Uiteindelijk een leuke leerzame dag gehad en eens in een totaal andere auto gereden dan ik gewend ben.