GOED GEREDEN, MAAR ZONDER RESULTAAT Geplaatst op: dinsdag 07 augustus 2012

Afgelopen weekend waren het de drukst bezochte autosport racedagen op het TT-Circuit van Assen. Met 62.000 mensen op de tribune was het weekend een stuk drukker als het voorgaande jaar. Omdat de Praga op dit moment nog wacht op een nieuwe motor werd er ook voor dit weekend weer gereden met de snelle Mosler.



De vrije trainingen van vrijdag begonnen dan ook goed. Na een half uur te hebben gereden leek de Mosler prima in orde, er werd zelfs een snelste tijd gezet wat natuurlijk nog niet in verhouding staat met de tijden welke tijdens de kwalificatie worden gereden.



Ook de kwalificatie later die dag verliep goed. Het weer bleef droog en was niet zoals iedereen had voorspeld de hele dag regenachtig. De tijden die werden gereden waren uiteraard sneller dan tijdens de vrije training. De snelste tijd werd gezet door Robbert de Graaf & Philippe Ribbens met hun Dodge Viper, daarna Nol Kohler & Ardi vd Hoek en uiteindelijk ons team met de Mosler op de derde plek. Na binnenkomst in de tent leek de auto in orde, tijden waren prima, banden bleven in orde en ook de wegligging was goed om de race mee te verrijden.



Race zaterdag
Zaterdagmiddag was iedereen klaar voor de eerste race. Op de startgrid werden nog de laatste aanpassingen gedaan aan de Mosler waarna het veld wegreed voor de opwarmronden. Met het vallen van het rode licht schoot ik er met de Mosler vandoor en pakte ik de leiding. Dit duurde twee ronden waarna de Viper en Ferrari van Bert Longin mij voorbij stak. Deze teams gebruiken bandenwarmers waardoor ze direct na de start volle grip hebben, de Mosler moet eerst even opwarmen. Er volgde vervolgens een gevecht welke ronden lang duurde met de Viper en de Ferrari van Jan Versluis. Aangekomen op de eerste positie begon de Mosler helaas soms op een aantal cylinders minder te lopen, daarnaast was de auto ook niet meer te besturen. Achteraf bleek de anti-rollbar stang voor te zijn afgebroken waardoor je een drifauto krijgt.



Het probleem met de motor was echter nog niet gevonden, na veel zoeken bleek 's nachts uiteindelijk de computer (ECU) de oorzaak te zijn. Deze computer was helaas niet als reserve aanwezig. Midden in de nacht kon een monteur op en neer naar Limburg om het reserve onderdeel uit een auto bij RaceArt te halen. Na het starten de volgende ochtend bleken de problemen te zijn verholpen.



Race zondag
Met het opstellen van de startgrid op zondag zat de volledige tribune overvol. Door het uitvallen van de race op zaterdag moesten we met de Mosler achteraan het veld starten. Het werd dus lastig om snel naar voren toe te rijden. Bij het opwarmen van de banden in de opwarmronde klonk de motor ineens anders, er was opnieuw een cylinder uitgevallen welke soms weer werkte en een paar tellen later niet. Toch gestart op goede hoop dat het probleem zou verdwijnen. Na 40 minuten te hebben gereden begon te Mosler op de derde positie helaas teveel cylinders kwijt te raken, er werd gestopt om verdere motorschade te voorkomen.



Uiteindelijk was het zonder twee keer de race te finishen wel een leuk weekend. De auto was snel, veel op de baan kunnen racen met andere rijders en natuurlijk veel enthousiaste bezoekers welke hadden genoten van de race. Terug in Breda moet er worden gekeken wat het probleem is zodat we de volgende race tijdens het DTM weekend wel een keer kunnen uitrijden.

TERUGBLIK RACESEIZOEN 2012 Het raceseizoen 2012 zit erop, de sneeuw ligt ondertussen op straat en de...
EERSTE PLAATS TIJDENS HET DTM WEEK Voor Circuit Zandvoort het belangrijkste raceweekend van het jaar, voor de...
VIDEO: ZOLDER PRAGA R4S ZO Circuit: Zolder
Lengte: 10:00 min
VIDEO: CRASH SILVERSTONE Circuit: Silverstone UK
Lengte: 3:00 min