TEGENVALLER OP DE NURBURGRING Geplaatst op: dinsdag 11 mei 2010

Het tweede weekend van de Dutch Supercar Challenge verliep niet zoals het moest lopen. Na de schade vanuit de startcrash op Silverstone was de wagen nog maar net gerepareerd. Toch was alles nog niet zoals het moest zijn voor de races in Duitsland.

Vrije training
Voor de races in Duitsland was er veel tijd beschikbaar om de wagens klaar te maken met de juiste setp-up. Zo was het dan ook op donderdag en vrijdag dat en veel gereden kon worden. De afstelling van de Mosler in het droge weer was dan ook erg goed te noemen. Aan het einde van de middag werd er een tweede tijd gereden in droog weer.

Met de correcte set-up welke tijdens de vrije trainingen was voorbereid moest tijdens de kwalificatie goedkomen. Helaas ging ik tijdens de eerste ronden te haastig op de nieuwe banden van start. Ik verremde en daarmee was mijn rechter voorwiel dan ook direct verwoest. Een grote platte kant op de band zorgde voor een hevig trillende wagen. Na het wisselen van het wiel waren er nog maar enkele ronden over om een tijd te zetten. Helaas zette ik dan ook uiteindelijk een vijfde tijd. Niet de eerste tijd waar we uiteraard op gehoopt hadden.

Race 1
Met de vijfde plaats op zaterdag ging het veld op een droge baan van start. Bij de rollende start koos ik echter de verkeerde kant van de baan waardoor ik enkele plaatsen verloor. Teruggekomen bij de positie vooraan voelde auto niet goed aan. Bij insturen van bochten linksom wilde de auto te snel achterstevoren. Dezelfde nacht was er rechtsachter nog een lager vervangen, met dat in gedachte werd er uiteindelijk een beslissing genomen om binnen te komen en het te controleren. Tijdens de controle bleek de spoorstang te zijn losgekomen. Niet helemaal los, maar genoeg speling om een meesturend achterwiel te krijgen. De race werd uitgereden maar door het verlies van de tijd in de pitstraat was het een positie achterin het veld.

Race2
De tweede race op zondag begon in de ochtend al met regen, ook tijdens de start bleef het regenen. Door de slechte finish in de eerste race moest ik achteraan het veld starten, normaal geen probleem, maar met de spray in de regen was het zicht zo minimaal dat ik een aantal bochten wachtte voor in te gaan halen. Na een ronde voelde de wagen nog steeds niet goed aan, bij het remmen blokkeerde de wagen te snel wat voor heel wat spins zorgde. Na het einde van de race bleek de remverdeling verkeerd te zijn ingesteld tijdens het rijden. Deze stond precies verkeerd om wat voor gevaarlijke taferelen zorgde.

Het weekend werd uiteindelijk goed afgesloten, al dan niet met een podium, wat betreft de afstelling van de wagen zijn we weer wat wijzer geworden.

TERUGBLIK RACESEIZOEN 2012 Het raceseizoen 2012 zit erop, de sneeuw ligt ondertussen op straat en de...
EERSTE PLAATS TIJDENS HET DTM WEEK Voor Circuit Zandvoort het belangrijkste raceweekend van het jaar, voor de...
VIDEO: ZOLDER PRAGA R4S ZO Circuit: Zolder
Lengte: 10:00 min
VIDEO: CRASH SILVERSTONE Circuit: Silverstone UK
Lengte: 3:00 min