STARTCRASH VERZOORZAAKT OPNIEUW VEEL Geplaatst op: dinsdag 06 oktober 2009

Vijf weken na de Rizla Racing Days komen we weer bijna aan het einde van het jaar. Afgelopen weekend was de een na laatste race van het jaar op Spa-Francorchamps. De Mosler, net teruggekomen uit Engeland, was volledig gerepareerd na de crash in Assen. De schade aan de wagen bleek toch wat heftiger dan verwacht waardoor de monteurs in Engeland en in Nederland er flink wat werk aan hadden gehad.



De eerste vrije training in Spa was het dan ook wennen aan de auto. Er waren wat nieuwe modificaties op de Mosler aangebracht waardoor de wegligging geheel was veranderd. Dit vergde dus een andere set-up dan hetgeen wat we voorheen gewend waren. Tijdens de vrije training op vrijdag resulteerde dit uiteindelijk in een prima tijd, na wat afstellen was de wagen klaar voor de kwalificatie.



Kwalificatie
Bij de start van de kwalificatie waren de weersomstandigheden droog. Het hele veld, inclusief de sport en supersport 2 divisie gingen gelijktijdig de baan op, iets wat soms lastig kan zijn als snellere wagen. Het snelheidsverschil op het rechte stuk kan wel 50 km/h verschillen, het is dan ook goed opletten bij het inhalen van andere deelnemers.
Bij de start van de kwalificatie werden er direct snelle tijden door andere teams weggezet, de Graaff & Ribbens stonden bovenaan met een tijd van 2:21, daarna Cor Euser en Martin Short. Na 10 ronden te hebben gereden eindigde we met de Mosler op een tijd van 2:25. Niet de snelste maar goed voor een zesde startpositie, de wagen moest nog beter worden afgesteld voor de eerste race op zaterdag.







Startcrash
Na een nacht sleutelen was de wagen klaar voor race 1. De omstandigheden waren goed, droge baan en geen dreiging van regen. Ook deze race was het de bedoeling aansluiting te vinden bij de kopgroep, een correcte start was hierbij dus ook essentieel.

Nadat de lichten op groen sprongen ging het veld al rommelig van start, de zwarte V8star die voor me stond maakte al een soort van valse start waardoor het veld in elkaar schoof. Aangekomen bij de eerste bocht ging het volledig mis. In mijn achteruitkijk spiegel zag ik een witte Porsche RSR te hard aankomen, bleef daardoor in het midden rijden. Bij het punt van insturen raasde de Porsche me voorbij, knalde hierbij eerst in de muur, ketste terug op de Moslers van Martin Short en Gino Kenis en daarna terug op mij en de V8star. Een grote ravage waarbij de 3 Moslers ook direct waren uitgeschakeld.

De V8star zelf kon doodrijden met een kapotte achterbumper. Ik moest de Mosler in het gras parkeren, velg + ophanging was kapot, bumper lag in stukken en de voorruit was gebroken. De Porsche welke de klapper veroorzaakte lag ook van voor en achter in elkaar. Uiteindelijk bleek de rijder van de Porsche tijdens de start geschrokken te zijn van een andere deelnemer waardoor hij in het gras terecht kwam. Hierdoor verloor hij de grip en gleed door naar de rest van het veld.



Balen
Nadat ik uit de Mosler stapte baalde ik enorm, direct bij de start al stoppen met rijden en een auto welke opnieuw aan flarden was, dit nadat die net opnieuw was gespoten en gestickerd. Het team heeft in de loop van de avond de wagen opnieuw kunnen opbouwen en aan elkaar kunnen plakken. Mosler zelf had gelukkig een vrachtwagen vol met onderdelen bij waardoor de drie Moslers weer aan de start van race 2 konden verschijnen.



Zondagrace
Zondag was het weer helaas wat minder, dit in combinatie met de honderden gasten welke waren komen opdagen waren het niet de ideale omstandigheden. Uiteindelijk bleek het om 15:00 nog steeds niet droog te zijn, het zou dus de eerste regenrace van het jaar worden.



Door het uitvallen in de eerste race betekende dit dus achteraan starten tussen de langzamere deelnemers, de bedoeling hierbij was uiteraard zo snel mogelijk naar de kop te rijden, dit neemt echter wel wat risico met zich mee in de natte omstandigheden. Tijdens de start bleek het zicht door de spray dan ook zo minimaal dat er geen risico werd genomen, er was al weer genoeg schade gereden. Uiteindelijk koste het dan ook drie ronden om het veld door te komen. Eenmaal op snelheid bleek de wegligging van de Mosler niet in orde, door de problemen met de crash waren we niet goed in staat geweest de auto af te stellen van de nat weer condities.

De Mosler gleed in elke bocht door onderstuur van links naar rechts, naarmate het opdroogde werd de grip beter en werden de rondetijden beter, de achterstand met de kop was hierbij al te groot geworden. Uiteindelijk lukte het om 1 deelnemer in te halen, Alex van 't Hoff in zijn Corvette. De race werd afgesloten met een zesde plaats, tweede plaats in de Mosler Challenge.

De laatste race dit jaar zijn de FinaleRaces in Assen. Ook hierbij gaat het weer naar alle waarschijnlijkheid niet droog blijven, we hopen dat we de wegligging van de Mosler dan beter voor elkaar hebben.

TERUGBLIK RACESEIZOEN 2012 Het raceseizoen 2012 zit erop, de sneeuw ligt ondertussen op straat en de...
EERSTE PLAATS TIJDENS HET DTM WEEK Voor Circuit Zandvoort het belangrijkste raceweekend van het jaar, voor de...
VIDEO: ZOLDER PRAGA R4S ZO Circuit: Zolder
Lengte: 10:00 min
VIDEO: CRASH SILVERSTONE Circuit: Silverstone UK
Lengte: 3:00 min