NIEUW SEIZOEN MET EEN DERDE PLEK VAN Geplaatst op: dinsdag 14 april 2009

Na afgelopen seizoen een volledig jaar met de Mosler MT900 gereden en getest te hebben is het in het seizoen 2009 tijd om voor het kampioenschap te gaan. Het seizoen 2008 werd goed afgesloten met een derde plaats in de Mosler Challenge. Na jarenlang in de Mini gereden te hebben was het in 2008 dan ook flink wennen om met de 580PK sterke Mosler te racen.



Afgelopen weekend werd de eerste wedstrijd van het jaar gereden op het Belgische circuit Spa-Francorchamps. Na in 2008 twee maal op dit circuit gereden te hebben was alles voor de eerste race duidelijk, de auto was snel, het circuit bekend dus dat kon niet fout gaan. Helaas bleek het allemaal wat minder te gaan als van te voren was gepland.

Test circuit Zolder
Voor de aanvang van het nieuwe seizoen was de complete Mosler door het team uit elkaar gehaald, elk onderdeeltje nagekeken, versnellingsbak en motor volledig gereviseerd en de body kappen weer opnieuw strak gespoten en gestickerd. Om te controleren of de auto weer geheel goed functioneerde moesten we twee weken geleden naar Zolder. Hier was op donderdagmiddag de mogelijkheid om te testen. Alles bleek prima te werken en de rondetijden waren in orde. In de laatste ronde van de middag begon de auto te stotteren, de benzine was bijna op.... Stotterend terug richting de pitstraat kwamen er verschillende waarschuwingen op het display tevoorschijn. Achteraf bleken deze waarschuwingen serieuzer dan we dachten, niet alleen de benzine was op, op hetzelfde moment was de riem van de waterpomp eraf gelopen. Hierdoor was de tempratuur van het water zo hoog opgelopen (160 graden) dat er vanalles begon te stomen. Wetende dat er iets mis kon zijn bleef de motor nog wel gewoon draaien. We hoopten dus dat het allemaal mee zou vallen.

Aangekomen op Spa
Na donderdag te zijn aangekomen op Spa was erin de middag een mogelijkheid om een sessievrij te rijden. Hierin wilde we een paar ronden met de Mosler rijden om te kijken of alles nog werkte. Helaas in ronde 3 steeg de tempratuur zo enorm hard dat er op Zolder toch iets was overleden.
Martin Short van het Rollcentre team, de heren die in Engeland de Moslers bouwenhadden speciaal een extra motor meegenomen na het horen van het verhaal van de test op Zolder. Het team van BlueBerry Racing heeft dan ook de hele nacht doorgewerkt om de motor van de Mosler te wisselen. Om 6 uur in de ochtend was de klus dan ook geklaard, de motor liep weer naar behoren. Tijd om te slapen was er helaas niet, binnen enkele uren startte de vrije training al.

De kwalificatie
Nu de Mosler nog net voor de kwalificatie/vrijetrainingop tijd in elkaarzat was het tijd om te gaan rijden. De eerste kwalificatie van het seizoen moest aanwijzen wie de snelste waren en in de winter iets aan hun auto hadden veranderd. Het deelnemersveld van de GT divisie was voor de eerste race nog niet compleet, veel teams waren nog aan het werk en een aantal rijders moesten afhaken wegens de economische recessie. Als snel bleek dat Cor Euser en Martin Short de snelste waren. Na 10 ronden rijden eindigde de BlueBerry Mosler op de vijfde startplaats. Niet de beste positie maar de Mosler deed het gelukkig nog wel na een hele nacht doorwerken.

De eerste race van het jaar
De volgende dag was het tijd voor de eerste race. De Mosler was weer volledig nagekeken en de benzine helemaal tot de top gevuld. Nadat de rode lampen op het rechte stuk uitgingen was het dus tijd om van start te gaan. Voor de eerste bocht verloor ik al snel wat plaatsen doordat ik aan de verkeerde kant van de baan zat. Al vlug bleef ik achter de oranje Corvette GT3 van Peter Versluis hangen. De Corvette welke afgelopen winter een volledige update had gekregen bleek een stuk meer vermogen te hebben. In de bochten bleef ik erbij maar op de rechte stukken sprintte de Corvette weg. Na ronden lang achter de bumper van de Corvette te hangen kwam ik er maar niet langs, tot het in de chicane misging. Ik ging te vroeg op het gas waardoor de achterkant van de Mosler wegsprong.

De aansluiting op de Corvette was hierdoor verdwenen. Vijf ronden later was het tijd voor de pitstop, deze moest zo snel mogelijk gaan om de verloren tijd met de spin in te halen. Helaas bleek de pitstop achteraf iets te snel, acht seconden tekort zelfs. Hiervoor werd een drive-through als penalty gegeven wat opnieuw voor een flinke achterstand zorgde. Uiteindelijk na 20 minuten racen eindigde we met de Mosler op de derde plaats. Toch een goed einde na de verschillende problemen die waren voorgekomen. De Corvette van Peter Versluis eindigde op de 2de plaats en Martin Short op de eerste positie.



Tweede race
Na het behaalde resultaat van zaterdag kon er op zondag vanaf de tweede startrij worden gestart. Naast een Dodge Viper en achter een Corvette. Na de start lag het tempo een heel stuk hoger als de race op zaterdag. Er werden nu tijden van 2:26 gereden, drie seconden sneller als de dag ervoor. Opnieuw hing ik net als zaterdag achter de bumper van de Corvette. Ronden na ronden bleef de positie hetzelfde en kon ik niet aan de Corvette voorbij. Na 10 minuten begonnen er waarschuwingslampjes op het dashboard te knipperen, de versnellingsbak werd te warm. De tempratuur begon elke ronde verder te stijgen waarna het besluit werd genomen om te stoppen en naar binnen te gaan. Achteraf bleek er teveel olie in de versnellingsbak te zitten wat voor hitte problemen zorgde.

Al bij al was het naast alle problemen een geslaagd weekend. Na heel wat werk was de auto weer in orde en werd er alsnog een derde plek behaald. De volgende race wordt verreden op het Engelse circuit Rockingham. Voor de meeste rijders een geheel nieuw circuit waardoor iedereen weer bij nul begint.



Bekijk de video
Bekijk de onboard video van de eerste 10 minuten van de tweede race op zondag. In deze video de beelden van de achtervolging van de Corvette GT3 van Peter Versluis.

TERUGBLIK RACESEIZOEN 2012 Het raceseizoen 2012 zit erop, de sneeuw ligt ondertussen op straat en de...
EERSTE PLAATS TIJDENS HET DTM WEEK Voor Circuit Zandvoort het belangrijkste raceweekend van het jaar, voor de...
VIDEO: ZOLDER PRAGA R4S ZO Circuit: Zolder
Lengte: 10:00 min
VIDEO: CRASH SILVERSTONE Circuit: Silverstone UK
Lengte: 3:00 min