VIERDE PLAATS TIJDENS DE MASTER F3 O Geplaatst op: dinsdag 16 juni 2009

Opnieuw een weekend in Zandvoort, dit keer voor de Supersport 1 en GT divisie. Het heeft weer even geduurd sinds de DSC met dit startveld op Zandvoort kon rijden, mede door het geluidsprobleem van het circuit. Voor de Master of Formula 3 waren er dit weekend twee geluidsdagen beschikbaar, wat zich vertaalde in open uitlaten.



De enige dag waarop dit niet geldig was, was de vrijdag. Iedereen was verplicht te voldoen aan het maximum van 92 DB. Een maximum wat voor veel van de snelle GT wagens moeilijk is te behalen door de extreme motoren in combinatie met de open lucht-inlaten. Door het drukke programma was er op vrijdag enkel 20 minuten om te testen. Kort gezegd zijn dat maar 10 rondjes, iedereen moest dus op de baan blijven zodat er geen vertragingen zouden ontstaan. Helaas na 1,5 ronden was de training al geannuleerd. De 35 wagens maakte bij elkaar zo enorm veel herrie (115 DB) dat er acuut gestopt moest worden, anders zou het circuit een boete van de Provincie kunnen krijgen wegens geluidsoverschrijding. Helaas was het testen op vrijdag daarmee afgelopen.



Kwalificatie
Op vrijdagavond gingen er bij de meeste teams de uitlaatdempers vanaf, iedereen in Zandvoort mocht gaan klagen over het geluid, nu mocht het en maakte het niets uit, het waren immers twee geluidsdagen waar geen maximum voor geldt. Zaterdagmiddag was het tijd voor de kwalificatie, opnieuw 20 minuten de tijd om de banden op te warmen en de snelste tijd te zetten. Helaas duurde het opwarmen te lang en wilde het pas lukken in de einde van de sessie, hier werd een zesde tijd behaald, wat de derde startrij voor de eerste race op zaterdag zou betekenen.



Race 1 : Eindelijk op de eerste plaats en toen de grindbak in
Op zaterdag einde van de dag was het tijd voor de eerste race op Zandvoort. Sinds het A1GP vorige jaar hadden de meeste rijders hier niet meer gereden waaronder ik zelf. Vanaf het moment van de start verloor ik veel plaatsen, zat aan de verkeerde kant van de baan waardoor de enkele deelnemers binnendoor langs de tarzanbocht voorbij schoten. Dit kostte dan ook 4 posities. Na enkele ronden kwam ik terug op de zesde positie achter de V8star van David Hart, bij het proberen inhalen van David nam ik een bocht te ruim en kwam ik met 140KM/h de grindbak in. Door de snelheid stuiterde ik over het grind heen en kwam ik weer terug op de baan. Niets aan de hand dacht ik, snel doorrijden. Toen ik de volgende ronde alleen weer langs die bocht kwam zag ik een achterkant liggen; "Huh, dat is mijn achterkant".

Door het gestuiter door het grind bleek de achterbak van de Mosler te zijn losgeschoten. Deze lag zo gevaarlijk op de baan (achter een blinde bocht) dat de wedstrijdleiding de beslissing nam om de safetycar de baan op te laten. Dit gebeurde net voor de pitstops waardoor iedereen zo snel mogelijk naar binnen probeerde te gaan, hier kan immers tijd mee worden gewonnen. Voor mij kwam dit goed uit, ik was precies op tijd binnen in verhouding met andere concurrent deelnemers (er geldt namelijk een minimaal tijdstip vanaf het moment dat je de verplichte pitstop mag maken).



De pitstop was door het team netjes binnen de tijd voltooid waarbij ook nog de voorbanden werden gewisseld.
Terug op de baan was het dan ook de derde plek waarop ik terugviel, twee andere deelnemers kregen een penalty omdat zij te vroeg de pitstraat waren binnengeschoten. Drie ronden later zat ik achter de nummer 1 en 2 aan welke ik snel voorbij kon. Op dat moment lag ik voor de eerste keer sinds twee jaar zelf op de eerste plaats. Helaas duurde dit maar 5 ronden, want door onoplettendheid ging ik te hard door de "bocht zonder naam" en spinde ik in het grind. Dit keer zat ik helemaal vast en kwam ik er niet uit. Dit zorgde voor een nogal frustrerend gevoel bij zowel mijzelf als het team. Opnieuw zorgde deze situatie voor een safetycar. Met dit resultaat was de race dan ook afgelopen, de auto zat helemaal vol met grind.



Race twee: Achteraan starten
Na zaterdagavond alle bekende Jos Verstappen grindbak grappen te hebben geïncasseerd was het tijd voor race twee. De startpositie was niet gunstig, helemaal als laatste achteraan in het veld. Probleem daarbij is dat je enorm veel wagens moet inhalen voordat je bij de concurrentie bent, dit terwijl de concurrentie snel kan doorrijden omdat hun geen last hebben van langzamere deelnemers.



Het duurde dan ook vier ronden tot alle deelnemers van de Supersport 1 divisie waren ingehaald. Op dat moment lag ik op de achtste positie overall. Na de pitstops werd dit verbeterd door een 4de positie. Dit doordat we de snelste pitstop van het deelnemersveld hadden behaald. Na rondelang met Francesco Pastorelli in gevecht te zijn geweest eindigden we beiden op positie 2 en 3. Francesco was daarbij met zijn Ferrari te snel en liep vooruit richting Cor Euser. Toen de Finishvlag viel was het dan ook de derde positie wat het podium betekende. Uiteindelijk een prima resultaat nadat we achteraan waren gestart.

TERUGBLIK RACESEIZOEN 2012 Het raceseizoen 2012 zit erop, de sneeuw ligt ondertussen op straat en de...
EERSTE PLAATS TIJDENS HET DTM WEEK Voor Circuit Zandvoort het belangrijkste raceweekend van het jaar, voor de...
VIDEO: ZOLDER PRAGA R4S ZO Circuit: Zolder
Lengte: 10:00 min
VIDEO: CRASH SILVERSTONE Circuit: Silverstone UK
Lengte: 3:00 min